Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Verder dan inclusief schrijven

"Ook dit veld bewerken wij. Wij brengen gereedschap en zaden van kennis binnen (…) en dan, net als bij bestuiving, verspreiden de zaden zich en ontkiemen ze misschien elders..."
Laurence Rassel

Soms moeten we gewoon aanvaarden dat onze vanzelfsprekendheden in vraag kunnen worden gesteld. Dit seizoen schrijft het Théâtre National Wallonie-Bruxelles een nieuw hoofdstuk. Met de komst van Pierre Thys als directeur wordt er een nieuw project opgezet. Om dit zo goed mogelijk onder de aandacht van de buitenwereld te brengen, zijn wij begonnen met het herdefiniëren van de grafische identiteit van het Théâtre National Wallonie-Bruxelles. En al snel bleek het «inclusief schrijven» een van de essentiële pijlers van deze herdefiniëring te zijn.

Wij hebben ons over deze kwestie gebogen, in de overtuiging dat wij kant-en-klare oplossingen konden vinden met een paar muisklikken. Om na een uitgebreide zoektocht online met nog meer vragen te zitten en maar één zekerheid over te houden: er is geen eenduidig, makkelijk te implementeren antwoord. Achteraf bekeken is dit zeer logisch. Wanneer je een manier zoekt om singulariteiten voor te stellen, is er gewoon geen eenduidige regel te vinden, maar hooguit een veelheid van wegen en mogelijkheden.

Dus wat moeten we doen als een onbekend gebied zich voor ons opent, een gebied waarvan de naam ons zelfs ontglipt? Inclusief schrijven, niet-binair, post-binair? We stappen er gewoon op af en aanvaarden dat het gaat om een eerste oriëntatie, maar we laten ons begeleiden op onze weg. We hebben eerst de tijd genomen om elkaar te ontmoeten en tot uitwisseling te komen. Met taalkundigen, typografen, auteurs, activisten. Niet opdat zij ons de weg zouden wijzen, maar om ons te helpen de rijkdom en de mogelijkheden van deze nieuwe horizonten te ontdekken. Tenminste diegenen onder hen die er zelf al een glimp van hadden opgevangen.

We gingen verder in het gezelschap van het Bye Bye Binary collectief. Eugénie Bidaut en Camille Circlude hebben het lettertype Poppins opnieuw ontworpen en verrijkt. Het zal ons voortaan vergezellen in onze schriftelijke contacten. Bijna geen mediaanpunt meer, maar nieuwe lettertekens en een verrijkte typografie. Zo geraken alle mogelijkheden ontsloten, en komt er een kruisbestuiving tot stand die ons nog meer kansen geeft om onze vernieuwde verbeelding samen te delen.

Merci à Laurence Rosier, Alpheratz, Enzo Le Garrec, Eugénie Bidaut, Camille Circlude, Laure Giletti, Joëlle Sambi.
En collaboration avec la collective Bye Bye Binary

www.typo-inclusive.net
www.genderfluid.space

Le Rideau de saison, Maak & Transmettre · photo : Lucile Dizier, 2024