Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

My Father Held a Gun

Sahand Sahebdivani, Raphael Rodan

04 > 15.02.2020
Theater

Waarom voeren mannen oorlog met elkaar? En wat kunnen vrouwen al dan niet doen om ze ervan te weerhouden? Rond die vraag draait deze aangrijpende en grappige confrontatie tussen Sahand Sahebdivan, die in Iran werd geboren, en Raphael Rodan, die in Israël opgroeide. Aan de hand van brieven van soldaten uit de Eerste Wereldoorlog belichten ze de situatie van hun land van herkomst, herinneren ze zich het parcours en de strijd van hun ouders, lachen ze om de absurditeit van hun vermeende vijandschap. Ook tellen ze hun geliefden die er niet meer zijn, stellen ze het lichaam van de vrouw in vraag, breken ze een lans voor pacifisme en nemen ze tegengestelde standpunten in (hoewel …) over de vraag of een man wel een ware feminist kan zijn. Een klarinettist en een gitarist zetten geregeld hun verhaal wat muzikale kracht bij. Eenvoud troef.

Sahand Sahebdivan en Raphael Rodan zijn bezeten door de kunst van de storytelling. Ze richtten samen de Mezrab school for storytelling op. In 2015 presenteerden zei in België al hun vorige creatie, Kingdom of Fire and Clay. Met My father held a gun, waaraan ditmaal Albert Maizel meeschreef, vervolgen de twee mannen hun tweegesprek, waarin ze elk hun eigen rol spelen. Die van een Iraniër en een Israëliër, twee bevriende verhalenvertellers die ervoor kiezen te focussen op wat hen bindt en niet op wat hen (onder)scheidt.

Kalender

  • - 20:30
  • - 19:30
  • - 20:30
  • - 20:30
  • - 20:30
  • - 20:30
  • - 19:30
  • - 20:30
  • - 20:30
  • - 20:30

Informatie

Taal

en, surtitles fr

Plaats

Studio

Duur

70’

Casting

Regie
Vasile Nedelcu

Met 
Sahand Sahebdivani
Raphael Rodan

Muziek en compositie 
Guillermo Celano
Iman Spaargaren

Tekst 
Sahand Sahedbivani
Raphael Rodan
Albert Maizel

Productie 
Théâtre de la Toison d’Or

Coproductie 
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Anastasis Sarakatsanos
Le Rideau de saison, Maak & Transmettre · photo : Lucile Dizier, 2024