Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Frankenstein

Mary Shelley, Jan-Christoph Gockel & Peachesandrooster

06 > 10.05.2019
Theater – Muziekvoorstelling

In 1816 schreef Mary Shelley Frankenstein or The Modern Prometheus – voor die jonge romantische feministe een ambitieuze, maar meesterlijk geschreven tekst. De briefroman vertelt hoe baron Viktor Frankenstein in zijn laboratorium een onwaarschijnlijk schepsel tot leven wekt. Het ‘monster’ dat de baron met lichaamsdelen van doden in elkaar knutselde, is zo lelijk dat zelfs zijn schepper het verstoot.

Het Frankenstein-verhaal is zo vaak bewerkt voor toneel en verfilmd dat het deel is gaan uitmaken van de popcultuur. Het is een humanistisch werk dat thema’s aankaart als onschuld, eenzaamheid, liefde, onrecht, de dwalingen van wetenschap en vooruitgang … Een sublieme verhaalstof die regisseur Jan-Christoph Gockel en poppenspeler Michael Pietsch, zijn trouwe kompaan, op geheel eigen wijze behandelen.

Het symbool van deze theatercreatie is een 6 meter hoge marionet, samengesteld uit allerhande voorwerpen die door het publiek zijn aangereikt of uit het leven van de toneelspelers komen. Al die flarden van verhalen, al die levendige herinneringen hebben een link met de vertolkers of met het publiek.

Het artistieke team brengt, met de muzikale ondersteuning van Anton Berman, een heel poëtische Frankenstein, waaraan de veeltalige cast (Frans, Engels, Duits) extra raffinement toevoegt.

Kalender

  • - 20:15
  • - 20:15

    inleiding - 19:45

  • - 19:30
  • - 20:15
  • - 20:15

Informatie

Taal

FR, EN, DE — Surtitles EN, FR

Duur

100’

Plaats

Grande salle

Meer rond de voorstelling

inleiding 07.05.2019 - 19:45 (15')

Geluidsniveau

categorie 2

Casting

Tekst en regie
Jan-Christoph Gockel

Gebaseerd op de novelle van
« Frankenstein ; Or, The Modern Prometheus », Mary Shelley

Scenograaf
Julia Kurzweg

Ontwerpen van marionetten en marionettenspeler
Michael Pietsch

Kostuumontwerp
Emilie Jonet

Geluidsontwerp en musicus
Anton Berman

Lichtontwerp
Jean-Jacques Deneumoustier

Dramaturgie
Cécile Michel

Regie-assistent
Maxime Glaude

Scenografie assistent
Sarah Deppe, Julia Ippolito

Dramaturgie assistent
Irina Reinke

Vertaling en boventiteling
Werkhuis sprl, Cécile Michel

Met
Léone François, Anton Berman, Alfredo Cañavate, Bruce Ellison, Gustav Koenigs, Thomas  Halle, Gianni La Rocca, Michael Pietsch (wisselt af met Laurenz Leky)

En
Lucas Hamblenne, Romain Gueudré, Pierre Ottinger

Met speciale dank aan
Vincent Hennebicq

Technische leiding
Romain Gueudré

Licht ingenieur
Emily Brassier, Virgile Morel De Westgaver (stagiaire)

Geluidsingenieur
Jeison Prado Rojas, Pawel Wnuczynski (stagiaire)

(Stage) Operator en decorbouw
Stéphanie Denoiseux, Lucas Hamblenne, Pierre Ottinger

Ontwerp en uitvoering machinerie
Frédéric Opdebeeck, Didier Rodot

Decorbouw
Dominique Pierre, Yves Philippaerts, Pierre Jardon

Decoratie
Eugènie Obolinski, Bruno Verlaet

Rekwisieten
Sarah Deppe, Noémie Vanheste

Kostuumontwerp
Nicole Moris, Nathalie Willems, Pauline Aschoff (stagiaire)

Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Productie
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Decorbouw & kostuums
Ateliers du Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Coproductie
Théâtre de Namur, Tandem scène nationale, le Manège Maubeuge, La Coop asbl, Shelter Prod

Met de steun van
taxshelter.be, ING & tax-shelter du gouvernement fédéral belge, Ambassade de la République fédérale d’Allemagne, Goethe-Institut

Le spectacle inclut des extraits de
Frankenstein ou Le Prométhée moderne, préface de 1831 traduite de l’anglais par Patrick Drague, Collection folioplus classiques (n°145), 2008, © Editions Gallimard ;
Ciment de Heiner Muller, traduction de l’allemand par Jean-Pierre Morel, Editions de Minuit, 1991

Wij danken in het bijzonder wie ons een stukje van zijn eigen odyssee bezorgde.

© Hubert Amiel
Le Rideau de saison, Maak & Transmettre · photo : Lucile Dizier, 2024