Frankenstein
Mary Shelley, Jan-Christoph Gockel & Peachesandrooster
In 1816 schreef Mary Shelley Frankenstein or The Modern Prometheus – voor die jonge romantische feministe een ambitieuze, maar meesterlijk geschreven tekst. De briefroman vertelt hoe baron Viktor Frankenstein in zijn laboratorium een onwaarschijnlijk schepsel tot leven wekt. Het ‘monster’ dat de baron met lichaamsdelen van doden in elkaar knutselde, is zo lelijk dat zelfs zijn schepper het verstoot.
Het Frankenstein-verhaal is zo vaak bewerkt voor toneel en verfilmd dat het deel is gaan uitmaken van de popcultuur. Het is een humanistisch werk dat thema’s aankaart als onschuld, eenzaamheid, liefde, onrecht, de dwalingen van wetenschap en vooruitgang … Een sublieme verhaalstof die regisseur Jan-Christoph Gockel en poppenspeler Michael Pietsch, zijn trouwe kompaan, op geheel eigen wijze behandelen.
Het symbool van deze theatercreatie is een 6 meter hoge marionet, samengesteld uit allerhande voorwerpen die door het publiek zijn aangereikt of uit het leven van de toneelspelers komen. Al die flarden van verhalen, al die levendige herinneringen hebben een link met de vertolkers of met het publiek.
Het artistieke team brengt, met de muzikale ondersteuning van Anton Berman, een heel poëtische Frankenstein, waaraan de veeltalige cast (Frans, Engels, Duits) extra raffinement toevoegt.
Kalender
-
- 20:15
-
- 20:15
inleiding - 19:45
-
- 19:30
-
- 20:15
-
- 20:15
Informatie
Taal
FR, EN, DE — Surtitles EN, FR
Duur
100’
Plaats
Grande salle
Meer rond de voorstelling
inleiding 07.05.2019 - 19:45 (15')
Geluidsniveau
categorie 2
Casting
Tekst en regie
Jan-Christoph Gockel
Gebaseerd op de novelle van
« Frankenstein ; Or, The Modern Prometheus », Mary Shelley
Scenograaf
Julia Kurzweg
Ontwerpen van marionetten en marionettenspeler
Michael Pietsch
Kostuumontwerp
Emilie Jonet
Geluidsontwerp en musicus
Anton Berman
Lichtontwerp
Jean-Jacques Deneumoustier
Dramaturgie
Cécile Michel
Regie-assistent
Maxime Glaude
Scenografie assistent
Sarah Deppe, Julia Ippolito
Dramaturgie assistent
Irina Reinke
Vertaling en boventiteling
Werkhuis sprl, Cécile Michel
Met
Léone François, Anton Berman, Alfredo Cañavate, Bruce Ellison, Gustav Koenigs, Thomas Halle, Gianni La Rocca, Michael Pietsch (wisselt af met Laurenz Leky)
En
Lucas Hamblenne, Romain Gueudré, Pierre Ottinger
Met speciale dank aan
Vincent Hennebicq
Technische leiding
Romain Gueudré
Licht ingenieur
Emily Brassier, Virgile Morel De Westgaver (stagiaire)
Geluidsingenieur
Jeison Prado Rojas, Pawel Wnuczynski (stagiaire)
(Stage) Operator en decorbouw
Stéphanie Denoiseux, Lucas Hamblenne, Pierre Ottinger
Ontwerp en uitvoering machinerie
Frédéric Opdebeeck, Didier Rodot
Decorbouw
Dominique Pierre, Yves Philippaerts, Pierre Jardon
Decoratie
Eugènie Obolinski, Bruno Verlaet
Rekwisieten
Sarah Deppe, Noémie Vanheste
Kostuumontwerp
Nicole Moris, Nathalie Willems, Pauline Aschoff (stagiaire)
Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Productie
Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Decorbouw & kostuums
Ateliers du Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Coproductie
Théâtre de Namur, Tandem scène nationale, le Manège Maubeuge, La Coop asbl, Shelter Prod
Met de steun van
taxshelter.be, ING & tax-shelter du gouvernement fédéral belge, Ambassade de la République fédérale d’Allemagne, Goethe-Institut
Le spectacle inclut des extraits de
Frankenstein ou Le Prométhée moderne, préface de 1831 traduite de l’anglais par Patrick Drague, Collection folioplus classiques (n°145), 2008, © Editions Gallimard ;
Ciment de Heiner Muller, traduction de l’allemand par Jean-Pierre Morel, Editions de Minuit, 1991
Wij danken in het bijzonder wie ons een stukje van zijn eigen odyssee bezorgde.