Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Sylvia

Fabrice Murgia / Cie. Artara - An Pierlé Quartet

25.09 > 12.10.2018
Theater – Muziekvoorstelling

‘Ik verdien mijn vrijheid met het inkorten van mijn slaaptijden.’
Met deze woorden vatte Sylvia Plath, de Amerikaanse dichteres uit de jaren ’50 en ’60, haar denken en haar innerlijke conflict goed samen. Zij was het boegbeeld van een feminisme dat veeleer poëtisch dan geëngageerd was. Plath worstelde haar leven lang met haar wens om aan de American dream te beantwoorden (perfecte moeder en partner) en haar behoefte om te schrijven. Die contradictie zou haar het leven kosten.

Haar ingewikkelde bestaan is terug te lezen in haar dagboek. Daarin vertelt ze over haar jeugdjaren en over haar eerste zelfmoordpoging, toen ze 20 was. Die vormde de stof van haar eerste roman, The Bell Jar (De glazen stolp) uit 1963. Maar de fictie werd algauw realiteit, want kort na het verschijnen van het boek pleegde Plath zelfmoord. Alsof de enscenering van haar depressie haar tot die ultieme daad had gedreven.

Rond deze vrouwelijke stem, die aan Virgina Woolf doet denken, creëert Fabrice Murgia een originele pop-opera voor een zangeres en vijftien vrouwen. De muziek is van de Belgische pianiste en singer-songwriter An Pierlé, die wordt begeleid door haar eigen Quartet. De enscenering laat een filmset zien tijdens opnames en toont tegelijk wat zich in de coulissen afspeelt. Een creatie die het midden houdt tussen theater en film.
 

Evening booklet

 

PERS

★★★★1/2  Concert news.be, recensie 25 sept 2018

 

Vers la page du spectacle actuel

Kalender

  • - 20:15
  • - 19:30
  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 20:15

    inleiding - 19:45

  • - 19:30
  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 20:15
  • - 19:30

    ontmoeting 'Constructeurs d'Histoires/Verhalenbouwers'

  • - 20:15
  • - 20:15

Informatie

Taal

FR, EN, NL — Boventiteling FR, NL

Plaats

Grande salle

Meer rond de voorstelling

inleiding 02.10.2018 - 19:45 (15')

Meer rond de voorstelling

ontmoeting 'Constructeurs d'Histoires/Verhalenbouwers' 10.10.2018

Geluidsniveau

categorie 2

Duur

1u40

Casting

Regie
Fabrice Murgia

Muziek
An Pierlé Quartet

An Pierlé: stem en piano
Koen Gisen: basklarinet, saxofoon, gitaar en percussie
Hendrik Lasure:  klavier en computers
Casper Van de Velde: percussie

Met
Valérie Bauchau, Clara Bonnet, Solène Cizeron, Vanessa Compagnucci, Vinora Epp, Léone François, Magali Pinglaut, Ariane Rousseau, Scarlet Tummers

Fotografie
Juliette Van Dormael

Assistent camera
Takeiki Flon

Regie assistent
Justine Lequette

Stagiaire regie assistent
Shana Lellouch

Video en belichting en technische leiding Artara
Giacinto Caponio

Assistent videocreatie en technisch management video
Dimitri Petrovic

Kostuums
Marie-Hélène Balau

Scenografie
Rudy Sabounghi

Assistent scenografie
Julien Soulier

Decoratie
Aurélie Borremans

Assistent decoratie
Valérie Perin

Stagiaires decoratie
Léa Pelletier & Sophie Hazebrouck

Documentatie en assistentie dramaturgie
Cécile Michel

Decorbouw & kostuums
Ateliers du Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Technische leiding
Hugues Girard

Lichtregisseur
Emily Brassier

Verantwoordelijke geluid
Bob Hermans

Inspiciënt
Lucas Hamblenne, Joachim Hesse, Aurélie Perret

Camera
Juliette Van Dormael / op tournee Aurelie Leporcq

Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Productie
Cie. Artara

Coproductie
Théâtre National Wallonie-Bruxelles, le Théâtre de Namur, Central – La Louvière, MARS – Mons Arts de la Scène, la Fondation Mons2025 – 2018-2019 biennial , Printemps des Comédiens - Montpellier, La Comédie de Saint-Etienne – Centre Dramatique National, Théâtre Jean-Vilar de Vitry-sur-Scène, Le Carreau – Scène Nationale de Forbach et de l’Est mosellan, Théâtres en Dracénie – Draguignan, La Coop asbl, Shelter Prod

Met de steun van
taxshelter.be, ING & tax-shelter du gouvernement fédéral belge, DIESE # Rhône Alpes

Dank
Lionel Demilier, Monique Grignard, Léonor Rodriguez, Eve Scorneaux, Yvon Van Lancker en Alfredo Cañavate.

 

© Scarlet Tummers
Le Rideau de saison, Maak & Transmettre · photo : Lucile Dizier, 2024