Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Les Jours de mon abandon

Elena Ferrante
Gaia Saitta

25.09 > 04.10.2024
Theater

In het Italië van het einde van de jaren 1990 is Olga met haar 40 jaar en twee kinderen een toegewijde moeder en echtgenote. Ze probeert een leven te leiden dat perfect past bij wat de maatschappij haar oplegt. Op een dag verlaat haar man haar voor een jong meisje. Zoals in de meest pathetische soapseries. En haar hele wereld stort in. Ze valt ten prooi aan een gevoel van permanente dreiging en glijdt af naar een staat van woede. Ze wordt vulgair, gewelddadig, grotesk.

Als de make-up is verwijderd en de schijn is opgeheven, neemt een onverwachte vrouw haar plaats in. Schandalig en machtig, haast mythisch verschijnt ze in al haar tragiek: een hedendaagse Medea, die niet meer hoeft te doden om te bestaan.

In deze bewerking van het boek van Elena Ferrante speelt actrice en regisseuse Gaia Saitta deze vrouw, vergezeld door haar kinderen en haar hond. Ze wisselt haar onderdrukte lichaam in voor een weerbaar lichaam, en laat zich gaan, eindelijk bevrijd. 

Alles moet opnieuw worden opgebouwd, te beginnen met de woorden. Het publiek, verspreid over en naast de scène, is zowel deel als getuige van deze transformatie.

Gaia Saitta is een artiest verbonden met het Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Kalender

  • - 19:15
  • - 20:00

    Inleiding · 19:30

  • - 20:00
  • - 19:15
  • - 20:00
  • - 19:15

    Ontmoeting na de voorstelling

  • - 20:00

    Inleiding · 19:30

  • - 20:00

Informatie

Taal

fr, boventitels en, nl

Plaats

Studio

Duur

1u45

Tarief

9€ > 21€

Casting

Concept, aanpassing, regie
Gaia Saitta 

Artistieke collaboratie
Sarah Cuny
Mathieu Volpe
Jayson Batut

Redactie en dramaturgie
Gaia Saitta
Mathieu Volpe 

Regieassistent
Sarah Cuny 

Met
Jayson Batut
Falvie Dachy / Mathilde Karam
Gaia Saitta
Vitesse (de hond)

Scenografie
Paola Villani 

Kostuumontwerp
Frédérick Denis

Muziek compositie 
Ezequiel Menalled 

Lichtontwerp
Amélie Géhin

Technische leiding
Giuliana Rienzi

Klankregie
Pawel Wnuczynski 

Licht
Corentin Christiaens

Videocreatie en -techniek
Stefano Serra

Video assistent
Arthur Demaret

Stage management
Thomas Linthoudt 

Decor mechanisatie
Chris Vanneste

Coach voor kinderen
Lola Chuniaud

Hondencoach
Casting Tails
Tim Van Brussel

Stagiairs
Lou-Ann Bererd (decor)
Tania Chirino (regie)
Paul Canfori (regie)

Decorbouw en kostuumatelier
Ateliers van Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Een show van 
Gaia Saitta / If Human 

Productie
Théâtre National Wallonie-Bruxelles 

Coproductie
Kunstenfestivaldesarts, Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa, CSS Teatro stabile di innovazione del FVG, TNC-Teatre Nacional de Catalunya Barcelone, Théâtre de Namur, Le Manège Maubeuge, La Coop asbl, Shelter Prod

Met de steun van
BAMP – Brussels Art Melting Pot asbl, Taxshelter.be, ING et du Taxshelter du gouvernement fédéral belge

Geïnspireerd door/gebaseerd op 
I giorni dell’abbandono by Elena Ferrante
© 2002 door Edizioni E/O

© Anna Van Waeg
Le Rideau de saison, Maak & Transmettre · photo : Lucile Dizier, 2024