Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Sylvia

Fabrice Murgia
An Pierlé Quartet

15 > 17.02.2023
Muziektheater

Sylvia Plath was het boegbeeld van een veeleer poëtisch dan geëngageerd feminisme. Heel haar leven worstelde ze met het juk van de Amerikaanse droom uit de jaren ’50 en ’60 (de perfecte vrouw én moeder zijn) en haar onstuitbare drang om te schrijven. Een diepe tweestrijd die haar vroegtijdig ten grave sleepte. Voor haar vroegtijdige dood verwerkte ze haar complexe leven in een in 1963 verschenen roman, The Bell Jar (De glazen stolp).

Rond die vrouwelijke stem bedacht Fabrice Murgia een wervelende voorstelling, die zowel de innerlijke rijkdom van de Amerikaanse dichteres laat zien als het conflict dat in haar woedde. Op het toneel belichamen negen actrices Sylvia op verschillende markante momenten in haar leven. Het depressieve meisje van 20 dat een eerste zelfmoordpoging onderneemt. De jonge vrouw die opgaat in de macht van het woord. De schrijfster die af te rekenen krijgt met mannelijke dominantie. De voorstelling is een originele mix van toneel en film.

Gedurende het hele stuk bekijkt de toeschouwer, op een groot scherm en in realtime, een film in ontwikkeling. Het virtuoze camerawerk van Juliette Van Dormael benadrukt het verdriet van de kunstenares, de emoties op de gezichten van de actrices zien we van erg dichtbij, nooit verliezen we de afzonderlijke Sylvia’s uit het oog. Het spiegelpaleiseffect van dit portret wordt verder nog verrijkt door de sublieme melancholische composities van Belgisch singer-songwriter An Pierlé.

Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Kalender

  • - 20:15

    Ontmoeting na de voorstelling

  • - 20:15

    Inleiding · 19:30

  • - 20:15

Informatie

Taal

fr, en, nl, boventitels fr, en, nl

Duur

90'

Plaats

Grande salle

Casting

Regie
Fabrice Murgia

Met
Valérie Bauchau
Clara Bonnet

Alizée Gaye
Vanessa Compagnucci
Vinora Epp
Léone François
Magali Pinglaut
Ariane Rousseau
Scarlet Tummers

Concept
Cie ARTARA

Regieassistent
Justine Lequette

Regieassistent en interpretatie
Maxime Glaude

Regieassistent
Shana Lellouch

Documentatie en assistentie dramaturgie
Cécile Michel

Scenografie
Rudy Sabounghi

Scenografieassistent
Julien Soulier

Kostuum
Marie-Hélène Balau

Decoratie
Aurélie Borremans

Assistent decoratie
Valérie Perin

Stagiaires decoratie
Léa Pelletier
Sophie Hazebrouck

Decorbouw en kostuums
Ateliers du Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Video en belichting en technische leiding Artara technical direction
ARTARA Giacinto Caponio

Lichtregisseur
Emily Brassier

Muziek compositie
An Pierlé
Koen Gisen
Hendrik Lasure
Casper Van De Velde

Technisch Directeur
Giacinto Caponio

Geluidsregie
Bob Hermans

Fotografie
Juliette Van Dormael

Assistent camera
Giacinto Caponio

Videotechniek
Dimitri Petrovic

Camera
Aurélie Leporcq

Technische leiding
Hugues Girard

Operator
Sandrine Nicaise
Olivier Vincent
Marc Defrise

Productie
Jenifer Rodriguez

Coproductie
Théâtre National Wallonie-Bruxelles, Théâtre de Namur, Central - La Louvière, MARS - Mons Arts de la Scène, Fondation Mons2025 dans la cadre de la Biennale 2018-2019, Printemps des Comédiens – Montpellier, Comédie de SaintEtienne - Centre Dramatique National, Théâtre Jean-Vilar de Vitry-sur-Scène, Le Carreau - Scène Nationale de Forbach et de l’Est mosellan, Théâtres en Dracénie – Draguignan, la Coop asbl, Shelter Prod

Met de steun van
taxshelter.be, ING et du tax-shelter du gouvernement fédéral belge, DIESE # Rhône Alpes

Met dank aan
Lionel Demilier, Monique Grignard, Leonore Rodriguez, Eve Scorneaux et Yvon Van Lancker

© Hubert Amiel
Le Rideau de saison, Maak & Transmettre · photo : Lucile Dizier, 2024