Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

Please, continue (Hamlet)

Yan Duyvendak, Roger Bernat

04 > 06.05.2022
Theater

Op het podium, dat voor de gelegenheid omgebouwd is tot Assisenhof, begint het proces tegen een jongeman die tijdens een huwelijksceremonie de vader van zijn vriendin heeft vermoord. De hoofdrolspelers zijn tevens de enige acteurs op het podium en stellen zich voor. Het zijn Hamlet, Gertrude en Ophelia in de rol van achtereenvolgens de verdachte, zijn moeder, en zijn ex-vriendin. De advocaten, de voorzitter en de deurwaarder zijn authentieke beoefenaars van de rechtspraak in de stad waar de opvoering plaatsvindt. Aan het einde van de debatten zullen twaalf toeschouwers worden aangewezen die de volksjury zullen vormen. Zij zullen moeten beraadslagen en beslissen over de schuld of onschuld van de verdachte. 

De toeschouwers worden meegezogen in de dramatische spanning van het misdrijf en de zeer authentieke procedure. Aldus worden zij directe getuigen van de complexe werking van het gerecht. Ze worden bij de debatten betrokken en uitgenodigd om de aanklacht te onderzoeken. Daarbij dienen ze voortdurend voor ogen te houden dat de beschuldigde het vermoeden van onschuld geniet tot bewijs van het tegendeel en steeds het voordeel van de twijfel moet krijgen. 

De voorstelling is gebaseerd op het onderzoeksdossier van een echte zaak en de moord op Polonius in Shakespeare’s Hamlet, en leunt evenzeer aan bij de formule van de “mock trial” als bij de traditie van de welsprekendheidstornooien. Deze alomvattende situatie onthult de parallellen tussen de codes van het theater en die van het Hof, maar doet tevens de grens tussen fictie en werkelijkheid vervagen. Met deze verontrustende ervaring stellen Yan Duyvendak en Roger Bernat de relevantie van de volksjury’s in vraag. Daarnaast zetten ze er ons allen toe aan om een kritische blik te werpen op onze eigen opvatting omtrent gerechtigheid, meer bepaald op de subjectiviteit van onze beslissingen.

Kalender

  • - 19:00
  • - 19:00
  • - 19:00

Informatie

Taal

FR

Plaats

Grande Salle

Duur

180'

Casting

Concept
Yan Duyvendak
Roger Bernat

Met
Claire Delaporte
Adrien Serre
Margot Viala

Et avec (le 04.05.2022)
Présidente
Marie Messiaen
Avocate générale
Justine Seleck
Avocate de la défense
Mélodie Emdadi
Avocate de la partie civile
Thérèse De Man
Huissier
Roland De Vriendt
Expert psychiatre
Pierre Oswald

Et avec (le 05.05.2022)
Président
Jean-François Funck
Avocate générale
Anne Karcher
Avocat de la défense
Yannick De Vlaemynck
Avocate de la partie civile
Catherine Toussaint
Huissier
Roland De Vriendt
Experte psychiatre
Caroline Depuydt

Et avec (le 06.05.2022)
Présidente
Isabelle de Saedeleer
Avocate générale
Catherine Ramaeckers
Avocat de la défense
Laurent Kennes
Avocat de la partie civile
Christophe Marchand
Huissière
Joëlle Van Ex
Expert psychiatre
Vincent Dubois

Opstelling in de ruimte in samenwerking met
Sylvie Kleiber

Administratief beheer
Marine Magnin

Internationale ontwikkeling
Judith Martin - Ligne Directe

Creatieve productie en communicatie
Charlotte Terrapon

Technische leiding
Stéphane Leclercq
Luca Kasper

Technische leiding (TN)
Ralf Nonn

Régie son (TN)
Marion De Gussem

Productie
Dreams Come True, Genève

Coproductie
Le Phénix Scène nationale Valenciennes ; Huis a/d Werf, Utrecht ; Théâtre du Grütli, Genève

Receptie en verblijf
Montévidéo, Marseille ; Le Carré/Les Colonnes, Scène conventionnée, Saint-Médard-en-Jalles/ Blanquefort

Met de steun van
Ville de Genève, République et canton de Genève, Pro Helvetia Fondation suisse pour la culture, Migros pour-cent culturel, Loterie Romande, Ministerio de Cultura-INAEM, Mécènes du sud, Marseille, Le Nouveau théâtre de Montreuil centre dramatique national, CORODIS

© Sylvain Couzinet Jacques
Le Rideau de saison, Maak & Transmettre · photo : Lucile Dizier, 2024