Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles

« Normal »

Isabelle Darras, After Party//Cie

15 > 19.03.2022
Poppentheater

Op het kruispunt tussen objecttheater, actrices, video en poppenspel vertelt de creatie van Isabelle Darras het verhaal van drie aan lagerwal geraakte vrouwen, die beland zijn op het bureau van verloren voorwerpen, net zoals de rekwisieten rondom hen. Claire, werkloze ruiterstuntvrouw, is nu tewerkgesteld aan de ontvangstbalie en ontmoet Christelle en Teresa, haar collega’s, die net zoals zij naar deze sombere kelder verwezen zijn. Beetje bij beetje, onder impuls van Claire, zullen de voorwerpen weer tot leven komen en zullen deze drie vrouwen hun eigen revolutie ontketenen.

Niets om ons heen was duurzaam genoeg om tot veroudering te komen, alles werd vervangen, of in ijltempo gerenoveerd. Geïnspireerd door deze zin van Annie Ernaux heeft Isabelle Darras een enscenering gecreëerd waarvan de monochrome esthetiek doet denken aan het universum van Roy Andersson’s Nous Les Vivants, ergens tussen neo-vintage en retrofuturistisch in. Zij schetst een niemandsland waarin het traject dat voorwerpen en mensen doorlopen getuigt van een ontsporing. Het is tevens een zoektocht naar mogelijkheden tot verzet tegen de absurditeit van een systeem dat alles vermaalt.

Kalender

  • - 20:00
  • - 19:30

    Ontmoeting "Rencontre Constructeurs d’Histoires" na de voorstelling

  • - 20:00
  • - 20:00
  • - 20:00

Informatie

Taal

FR

Plaats

Salle Jacques Huisman

Duur

60'

Kids

+ 10 jaar

Casting

Regie & redactie 
Isabelle Darras 
Elisabeth Ancion 

Prestatie & samenwerking op het scenario
Audrey Dero 
Céline Dumont  / Sandrine Hooge
Ingrid Heiderscheidt / Catherine Mestoussis 

Residentieassistent
Alice Hubball 

Creatie-assistent
Céline Dumont 

Lichtontwerp & technische directie
Jérôme Dejean 

Algemeen inspiciënt
Grégoire Tempels

Algemeen inspiciënt (TN)
Matthieu Kaempfer

Scenografie
Saskia Louwaard 
Katrijn Baeten 

Kostuums
Elisabeth Ancion 

Marionetten
Carole Allemand
Joachim Jannin 

Video-ontwerp 
Eve Martin 
John Pirard 

Met de participatie van
Vera Fonteyne
François Necken
Jade Eloy-Hooge
André Pasquasy
Nicolas Bruno
Isabelle Urbain 
et de tous les voisins, amis et passants de la Rue Mandeville à Liège  

Ontwerp en uitvoering van accessoires
Céline Dumont 
Elisabeth Ancion 
Jérôme Dejean 
Laurent Steppe 
Isabelle Darras

Bouwers
Ateliers du Théâtre National de Wallonie-Bruxelles, Mars - Mons arts de la scène et Maison de la culture de Tournai/maison de création 

Versterking bouw
Fabien Laisnez 

Geluidsontwerp
David Chazam 

Dramaturgisch advies
Dominique Roodthooft 

Ontwikkeling en verspreiding
Bloom Project 

Productie manager
Mars - Mons arts de la scène 

Co-productie
After Party//Cie, Maison de la culture de Tournai/maison de création, Théâtre National Wallonie-Bruxelles, Théâtre Royal de Namur, Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes de Charleville- Mézières, La Coop asbl et Shelter Prod 

Met de steun van
Ministère de la Fédération Wallonie-Bruxelles - service du théâtre et de Taxshelter.be, ING et du tax-shelter du gouvernement fédéral belge 

Met de hulp van
SACD, Théâtre des Doms, Maison de la Marionnette, Le Corridor, Factory / Festival de Liège, de La Roseraie, L’Ancre - Théâtre Royal et l’Eden, Centre culturel de Verviers 

Avec la formidable gentillesse et disponibilité des Bureaux des objets trouvés de Liège, Bruxelles et Tournai ainsi que Valérie Lesort, Stéphane Bissot, Bouli Lanners, Maia Baran, Anne Paulicevich et Frédéric Fonteyne, Greg Houben, Vincent Cahay, Steven Haine, Frank et Nicolas Pepermans, Florence Meur, Isabelle Huart, Serge Bodart, Pierre Clément, Nadine Dhoor, Christelle Darras, Axel De Booseré, Patrick Donnay, Danielle Parmentier, Vincent Eloy, Romain Laval, Delphine Bibet, Benoît Devos, Michel Dejeneffe, la famille Dachouffe, Morgan Politi, Vincent Solheid, Sarah Brahy, Jade El Our 

© Théâtre National Wallonie-Bruxelles
cancellation 23.11.2024 Om uitzonderlijke redenen zijn de voorstellingen op 23.11 geannuleerd.
Le Rideau de saison, Maak & Transmettre · photo : Lucile Dizier, 2024