Kingdom
Anne-Cécile Vandalem / DAS FRÄULEIN (KOMPANIE)
Twee families hebben de moderne wereld de rug toegekeerd om in harmonie te leven met de natuur. Na een verblijf van een paar jaar in een mooie maar vijandige omgeving steken wantrouwen en wrevel de kop op. Plotseling wordt de verdeling van het grondgebied als onbillijk ervaren en lijkt het noodlot de beide families te achtervolgen. Op een dag wordt er een hek opgericht tussen de twee clans. Dat is zoveel als een oorlogsverklaring. Op een paar meter van het slagveld zijn de kinderen getuige van de teloorgang van hun wereld. De tragedie krijgt gestalte onder het oog van een toekijkende filmploeg.
Anne-Cécile Vandalem werkt aan het laatste deel van haar trilogie, die de stof leverde voor de opvoeringen Tristesse (2016) en Arctique (2018). Het centrale thema van dit werk handelt over de ontgoochelingen die de tijd voor ons in petto heeft. Of nauwkeuriger gezegd: hoe in de toekomst niet langer de belofte van een betere wereld verscholen ligt. Kinderen, de volwassenen van morgen, helpen om dit thema beter te benaderen. Tijdens haar overpeinzingen ontdekte Anne-Cécile Vandalem het werk van Clément Cogitore, getiteld Braguino ou la Communauté impossible. Het bestaat uit een documentaire en een tentoonstelling en volgt een afgelegen gemeenschap in Oost-Siberië, waar we Sacha Braguine leren kennen, patriarch van een familie. Hij getuigt over dit leven, het leerproces dat hij doorliep te midden van de natuur, de geboorte van de kinderen, de zachte vijandigheid van deze wilde omgeving en vervolgens de komst van de Killine (de andere familie), waarmee de aanzet tot de eerste conflicten gegeven werd. Kingdom is een epische fabel en is vrij geïnspireerd op het werk van Clément Cogitore. Deze theatrale fictie schildert het verlangen om de wereld te ontvluchten of ook onze dialectische relatie tot de natuur en haar hulpbronnen. Dit thema wordt vervlochten met een steeds weerkerend patroon, zo oud als de wereld zelf: de onmogelijkheid om in vrede samen te leven.
Kalender
-
- 20:00
-
- 20:00
-
- 20:00
-
- 20:00
Inleiding - 19:30
-
- 19:30
-
- 20:00
Informatie
Taal
FR surtitrage EN
Plaats
Grande Salle
Duur
100'
Casting
Laatste deel van de trilogie Tristesses, Arctique, Kingdom, uitgegeven door Actes Sud-Papiers.
Vrij geïnspireerd op Braguino van Clément Cogitore
Tekst en regie
Anne-Cécile Vandalem
Scenografie
Ruimtevaarders
Compositie
Vincent Cahay
Pierre Kissling
Creatie & regie van fotografie en camera
Federico D’Ambrosio
Dramaturgie
Sarah Seignobosc
Lichtontwerp
Amélie Géhin
Video-ontwerp
Frédéric Nicaise
Geluidsontwerp
Antoine Bourgain
Kostuumontwerp
Laurence Hermant
Make-up
Sophie Carlier
Regie-assistenten
Pauline Ringeade
Mahlia Theismann
Technische leiding
Damien Arrii
Kindercoaching
Lara Ceulemans
Julia Huet Alberola
Decorcreatie
Philippe Vasseur
Camera
Leonor Malamatenios
Dieren trainer
Victorine Reinewald
Kinderverzorgers
Anne Lahousse
Fabien Castan
Schrijfadvies
Bruno Tracq
Lichtregie
Hadrien Jeangette
Stage management
Baptiste Wattier
Kostuums
Carine Duarte
Leiding kindercasting
Kadija Leclere
Regie-assistent stagiaire
Elsa Rauchs
Alexis Mullard
Stagiaires kostuums
Tatiana Strobbe
Camera stagiaire
Mounir Benchara
Stagiaire assistent technisch directeur
Antoine Fiori
Boventiteling
Erik Borgman (Werhuis)
Vertalingen
Claire Tarring
Pers
Dorothée Duplan
Camille Pierrepont
Fiona Defolny, bijgestaan door Louise Dubreil
Administratie
Lila Pérès
Productie
Daria Bubalo
Tour management
Jill De Muelenaere
Hoofd productie, administratie & spreiding
Audrey Brooking
Eva Wilsens
Distributie
Philippe Grand’Henry (Philippe)
Laurent Caron (Laurent)
Zoé Kovacs (Zoé)
Épona Guillaume (Épona)
Arnaud Botman (Vania)
Film Productieteam
Federico D’Ambrosio
Leonor Malamatenios
De kinderen
Juliette Goossens - Ida Mühleck (Anja)
Lea Swaeles - Léonie Chaidron (Nastasja)
Daryna Melnyk - Eulalie Poucet (Daryna)
Isaac Mathot - Noa Staes (Michka)
Honden
Ice
Oméga
Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Coproductie
Théâtre de Liège [BE] | Festival d’Avignon [FR] | Théâtre National de la Fédération Wallonie-Bruxelles [BE] | Odéon - Théâtre de l’Europe [FR] | Le Volcan – scène nationale du Havre [FR] | Théâtre du Nord – CDN [FR] | Théâtre de Lorient – CDN [FR] | Théâtres de la Ville de Luxembourg [LU] | Théâtre de Namur [BE] | Le Quai - CDN d’Angers [FR] | Les Célestins, Théâtre de Lyon [FR] | Maison de la culture de Tournai – maison de création [BE] | La Coop asbl & Shelter Prod [BE]
Decorbouw
Ateliers du Théâtre de Liège, Ateliers du Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Kostuumontwerp
Ateliers du Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Met de steun van
Taxshelter.be, ING, tax-shelter du gouvernement fédéral belge, Wallonie-Bruxelles International, Fédération Wallonie-Bruxelles - service théâtre, Loterie nationale
Remerciements
L’usine, Compagnie Point Zéro, Projection Room
Texte publié chez Actes Sud-Papiers
Anne-Cécile Vandalem et l’équipe de Das Fräulein (Kompanie) tiennent à remercier pour leurs contributions
Marie Charrieau, Fabrice Adde, Jean-Baptiste Szezot, Yoann Blanc, Alexandre Michel , Sophie Jaskulski, Cathy Grosjean, Brigitte Dedry, Anne Marie Loop, Euridike De Beul, Isis Guillaume, Séléné Guillaume, Juliette Challet , Adèle Rulens, Matteo, Arsène Claus Depré, Lionel Naessens, Isidore Poniris, Lionel Heymans, Maxim Daish, Léonard Blart, Méroé Guillaume, Aliénor Guillaume, Eurydice Guillaume, Céline Gaudier, Sarah Vanhee, Dominique Roodthooft, Patrick Corillon, Sébastien Monfé, Charlotte Siokos, Kevin Sage, Eva Choudhna, Cyril Aribaud, Grégory Pierrot, Michel Van Slijpe, Françoise Vandalem, Stéphane Olivier, Benoit Hennaut, Jean-Christophe Brianchon, Casting Tails, Ministar, Katodix/Bloody Mary’s, Marie Augustin, les équipes du Théâtre de Liège et du Théâtre National de la Fédération Wallonie Bruxelles.