“In het Kirundi, de taal die in Burundi wordt gesproken, betekent Icirori: in je innerlijke spiegel kijken, je innerlijke lijden bekijken om ermee te kunnen leven.
Via mijn zoektocht naar identiteit nodig ik ons uit om na te denken,
om te luisteren, om onze geschiedenis anders te aanhoren.
Om onze blik te verleggen.
Om ons, de onzichtbaar gemaakten, tot onderwerp te maken.
Ik ben een geadopteerde volwassene.
Vandaag besluit ik terug te keren naar Burundi.
Om de lichamen, de geuren, de lichtinvallen, de trauma’s van mijn geheugen te ontmoeten.
Om mezelf te helen.
In dit hoofdstuk, ICIRORI, zal ik deze nieuwe herinnering delen die 28 jaar later uit deze terugkeer ontstaat. Een immersieve voorstelling in een hybride en evoluerend format die uitnodigt om elkaars deelgenoot te worden, om een wij te vormen.“
Vanuit de behoefte om zich te verdiepen in haar persoonlijke geschiedenis als illegaal geadopteerd kind, neemt Consolate ons met geluiden, geuren en beelden mee tot in het hart van haar intieme wereld. Ze deelt haar herinneringen om ons zintuiglijk geheugen op de proef te stellen en geeft ons de kans om gelijkaardige levensverhalen te zien en te horen, documenten die ons onderdompelen in kwesties die verband houden met transnationale adopties en de postkoloniale problematiek.
ICIRORI, een voorstelling/performance met een hybride en evoluerend format, nodigt uit tot intermenselijk contact en laat ons een collectieve Ik-ervaring beleven.
Première
Coproductie Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Kalender
-
- 19:15
-
- 19:15
Informatie
Taal
fr
Duur
1u15
Plaats
Grande salle
Casting
Concept, tekst, tekeningen en vertolking
Consolate
Geluidsontwerp
Gaspard Dadelsen
Scenografie, kostuum- en accessoireontwerper
Micha Morasse
Lichtontwerp
Collective la CLaM - Lou Van Egmond & Charlotte Persoons
Fotografie
Mathis Bois
Lichaams en blik van buitenaf
Sophie Guisset
Dramaturgie en blik van buitenaf
Lara Ceulemans
Video-documentaire
Gaspard Audouin
Burundi-gerelateerde pedagogie en onderzoek
Annabelle Giudice
Mastering
Jean-Noël Boissé
Dank aan
Ateliers du Théâtre National Wallonie-Bruxelles pour leur soutien dans la création de la scénographie et à Ema September pour sa participation à la création scénographique
Productie
Capitoline et Joseph
Gedelegeerde productie
Latitudes Prod. – Lille
Executive productie
La Charge du Rhinocéros
Coproductie
Théâtre National Wallonie-Bruxelles, Maison de la Culture de Tournai / Maison de Création, Théâtre de Liège, Latitudes Contemporaines
Spreiding partners
MARS, Mons Arts de la Scène, Festival Latitudes Contemporaines
ICIRORI kreeg steun van het Office National de Diffusion Artistique in het kader van zijn projectoproep "écrans vivants" en van het Maison de la Musique Contemporaines in het kader van zijn steun aan multidisciplinaire creatie.
ICIRORI is een installatie-performance waarvan de eerste fases werden ontwikkeld met de steun van het Théâtre de la Bellone en het Théâtre des Tanneurs.