Naar hoofdinhoud
Théâtre National Wallonie-Bruxelles
À la scène comme à la ville

La Cité des dames

Marie Avril
Lénaïc Brulé
avec des femmes sans-abri de Bruxelles

28.04.2023 · 14:00
Theater

La Cité des dames is een participatief artistiek project, geïnitieerd door Marie Avril, uitgevoerd met Lénaïc Brulé en gericht op dakloze vrouwen in Brussel. Van september tot december 2022 hebben de twee regisseurs met de hulp van vijf verenigingen op het terrein (L'Ilot, Douche Flux, Diogènes, Hobo en Samu Social) een groep dakloze vrouwen of vrouwen in zeer precaire situaties laten deelnemen aan een theaterworkshop waaruit deze voorstelling is ontstaan.

Een collectief onderzoek op basis van improvisaties, spelletjes en gedachtewisselingen bracht de woorden naar voren die zij kozen om met het publiek te delen: hun levensverhalen, de omslag naar de dakloosheid, de angst, beledigingen en aanrandingen, de aankomst in de opvangcentra, maar ook hun hoop en dromen.

Dit project wil deze vrouwen, ongeacht hun leeftijd, afkomst, cultuur of religie, opnieuw de volle publieke aandacht bieden en hen zo in staat stellen iets van hun gevoel van eigenwaarde terug te krijgen.

Kalender

  • - 14:00

Informatie

Taal

fr

Duur

50'

Plaats

Salle Jacques Huisman

Kids

12 +

Casting

Avec
Aïcha
Barisa
Claire
Elvira
Hanane
Isabelle
Jeannette
Maria
Nethy

Metteuses en scène
Marie Avril
Lénaïc Brulé


La Cité des dames a été créé en partenariat avec
Les associations
L’Ilot, Douche Flux, Diogènes, Hobo et le Samu Social

Avec le soutien de
La Fédération Wallonie-Bruxelles (Un futur pour la Culture), Du Fonds Célina Ramos (géré par La Fondation Roi Baudoin), La Commune de Saint-Gilles (Le service égalité des chances et des droits des femmes), L’Espace Magh, La Tricoterie.

Et en partenariat avec
Le Service de la Culture de Saint-Gilles, Le Centre Culturel Jacques Franck, La Maison du Peuple de Saint-Gilles, Le Collectif Sanguin.

Remerciements
Rocío Alvarez, Eve Duchemin, Maïa Aboueleze

© Rocío Alvarez
Le Rideau de saison, Maak & Transmettre · photo : Lucile Dizier, 2024